10 wskazówek – jak zaplanować system motywacyjny dla dzieci

Ela nie chciała wstać z łóżka. Krzyczała i awanturowała się każdego dnia, kiedy miała pójść do szkoły. Mama w pośpiechu ganiła córkę za nieposłuszne zachowanie, zbierała rzeczy i próbowała przekonać Elę do wstania. Jednak Ela, tak bardzo chciała zostać z mamą. Tylko rano widziała ją tak długo. Zazwyczaj jak wracała z przedszkola zajmowała się nią babcia, a mam tylko przychodziła ją całować na dobranoc.

Mama Eli miała dość awantur i płaczu córki, poradziła się w przedszkolu co zrobić. Nauczyciele i psycholog zaproponowali system motywacyjny – tablicę z zadaniami do wykonania i miejscem na otrzymywane punkt za dobrze wykonanie czynności, które dziecko będzie mogło wymienić na wzmocnienie, czyli coś najbardziej atrakcyjnego dla dziecka.

Jakie było zdziwienie mamy, kiedy Ela chciała wymienić punkty z całego dnia, na wspólną zabawę z nią następnego dnia, kiedy mama miała wolne.

Po co system motywacyjny dla dzieci ?

Chcesz, aby Twoje dziecko stosowało się do zasad panujących w domu, przedszkolu lub szkole? Wprowadź jasny system motywacyjny, który zastąpi kary i nagrody. Dzięki odpowiednim, atrakcyjnym dla dziecka wzmocnieniem będziesz mógł/a wypracować zachowania prospołeczne u dziecka, zmniejszyć ilość zachowań niepożądanych oraz sprawisz, że Twoje dziecko będzie czuło się bezpiecznie w przewidywalnym i przyjezdnym środowisku.

system motywacyjny dla dzieci

Jak wprowadzić system motywacyjny dla dzieci?

System motywacyjny dla dzieci to spójne zasady zachęcające dziecko do wykonywania określonych czynności lub podejmowania pożądanych zachowań. Ma on motywować dziecko do wykonania swoich obowiązków takich jak np. odrobienie zadań domowych, posprzątanie zabawek czy nakrycie do stołu.

Wzmocnieniami są wszystkie atrakcyjne rzeczy, którymi interesuje się dziecko. Pożądane zabawki, aktywności czy czynności, motywują one dziecko do wykonania danego zadania.

Wskazówki do skonstruowania systemu wzmocnień

     1.Zrób listę wzmocnień

– Co jest dla dziecka atrakcyjne?

– Czym lubi się bawić?

– jakie aktywności sprawiają mu dużą przyjemność?

– Do czego zazwyczaj dąży?

  1. Uszereguj wzmocnienia od najmniej pożądanego, do najbardziej pożądanego, te na końcu listy niech zostaną wzmocnieniami specjalnymi, które będą przyznawana za najtrudniejsza zadania, określoną ilość zebranych punktów lub wyjątkowo grzeczne zachowanie.
  2. Spisz zadania, czynności i zachowania, które chciałabyś/chciałbyś aby wykonywało dziecko.

Np. sprzątanie zabawek, chowanie ubrań do szafki, grzeczne wchodzenie do Sali w przedszkolu, zjadanie obiadu, spokojną, samodzielną zabawę przez 30 min. Itp.

system motywacyjny dla dzieci

  1. Podziel listę na czynności, które dziecko wykonuje chętnie, a których unika, albo ma z nimi problem.
  2. Zaproś dziecko do rozmowy, zapytaj jakie zadania chciałby/ może wykonywać. Porozmawiajcie o obowiązkach w domu/przedszkolu/szkole.
  3. Spiszcie lub wyklejcie listę zadań do wykonania każdego dnia (jeśli dziecko nie czyta niech będą obrazki lub zdjęcia przedstawiające dane czynności).
  4. Skonstruujcie tablicę (może być to brystol, tablica korkowa, tablica magnetyczna). Określ jak będziesz przyznawać punkty – kolorowe żetony, kolorowe pinezki, buźki, zwierzątka. Określ i umów się z dzieckiem ile musi zdobyć żetonów, aby dostać wybrane wzmocnienie.

Np. gra z tatą w piłkę – 20 żetonów

Gra komputerowa przez 30 min-15 żetonów

Oglądanie ulubionej bajki przez 30 min – 25 żetonów

Zabawa autkami – 5 żetonów

  1. Dopasuj odpowiednie wzmocnienia do konkretnych aktywności, ustal czy będziesz dziecko nagradzać za wykonanie wszystkich zadań w ciągu dnia, czy na początku za każde poszczególne zadanie.
  2. Rozliczaj każdy dzień osobno, rozmawiaj z dzieckiem o tym co Ci się podobało w jego zachowaniu, w tym jak będzie dzień oraz o tym co warto zmienić.
  3. Kontroluj przyznawanie żetonów, wprowadzaj modyfikację (dodawaj nowe czynności lub wzmocnienia po konsultacji z dzieckiem).

Bądź konsekwentny/konsekwentna! Za niewykonanie zadań nie ma żetonów, jednak daj drugą szansę na zdobycie dodatkowego punktu w inny sposób. Zawsze chwal wysiłki i zaangażowanie dziecka.

Stosujecie systemy motywacyjne?

Zapisz

Zapisz

  • Tak bardzo chciałabym się do tego zabrać, bo już powoli brak mi sił. Może chociaż system motywacyjny zadziała i małymi krokami pozwoli mi wyeliminować mnóstwo płaczu (ryku) z naszej codzienności.

    • Warto spróbować, szczególnie, jeśli brak Ci już sił. Trzymam kciuki za jego skuteczność.

  • U mnie zawsze się dobrze zaczyna przy wprowadzaniu takiego systemu, ale jakoś w codziennej bieganinie machnę ręką raz i drugi i znów jestem w punkcie wyjścia 🙁