Pisanie ekspresywne – jak pisanie dziennika pomaga przetrwać?

Ludzie od stuleci piszą listy, dzienniki, pamiętniki – przelewanie myśli na papier jest proste i nie wymaga zbyt dużych przygotowań. Pisanie może być nie tylko sposobem komunikacji z innymi, utrwalaniem wspomnień, ale również formą terapii. Tworzenie własnych zapisek z niechcianymi i trudnymi myślami, czyli pisanie ekspresywne pomaga przetrwać trudne chwile. Jak? Już wyjaśniam.

Moje doświadczenia z pisaniem

Pisanie towarzyszyło mi praktycznie, od kiedy nauczyłam się składać litery. W dzieciństwie pisałam pamiętniki, recenzje i opowiadania. W wieku nastoletnim moja pasja do pisania przełożyła się na tworzenie do gazetki szkolnej i pisaniu recenzji książkowych, następnie zarzuciłam je na rzecz innych spraw.

Dopiero po latach, tworząc bloga, znów wróciłam do regularnego tworzenia. Jednak w zeszłym roku odkryłam inną moc pisania. Dzięki przelewaniu myśli na papier, zdałam sobie sprawę z leczniczej moc pisania.

Dziennik towarzyszy mi od wielu miesięcy, zaglądam do niego, kiedy trudno poradzić mi sobie ze smutkiem, dzieją się trudne i niespodziewane rzeczy. Dzięki wylewaniu myśli, analizowaniu tego z czym muszę się zmagać, odkryłam, że to nie tylko oczyszczenie umysłu, ale sposób na pozbycie się nieznośnego napięcia czy przywrócenie lepszego humoru. Poszukałam na ten temat więcej informacji i jak się okazało, moc pisania była został opisana przez naukowców i to już 40 lat temu, a zrobili to profesor Jamesa W. Pennebaker’a, Kathleen Adams i Diana Raab.

Co to jest pisanie ekspresywne?

Pisanie ekspresywne to swobodne zapisywanie swych myśli, odczuć, stanów emocjonalnych, wtedy kiedy tego potrzebujemy. Dlaczego pisanie ekspresywne działa jak terapia lub autoterapia, ponieważ kiedy tłumimy trudne przeżycia, nie rozmawiamy o swoich emocjach czy myślach związanych z jakimś przykrym wydarzeniem czy traumą, wzrasta poziom stresu.

Napięcie, które jest kumulowane w ciele nie ma ujścia, a nasz nastrój stanowczo się pogarsza. Pisanie powoduje, że stres, frustracja ma możliwość swobodnego ujścia. Zapisywanie swoich przeżyć, bez ich cenzurowania oczyszcza i uspokaja. Ten mechanizm psychologiczny pozwala nam doświadczyć ulgi zmniejszania napięcia.

pisanie ekspresywne

Dodatkowo, pisanie pozwala urealnić problemy. Uzewnętrznienie myśli, obaw czy złości, pozwala się do niej zdystansować i opracować je intelektualnie. Co umożliwia przekształcić trudne emocje w konkretne sprawy, co zazwyczaj zmniejsza poziom lęku i raczej skłania do analizy i szukania rozwiązań.

Pisanie dziennika pomaga przetrwać trudne chwili, czyli terapia własna

Naukowcy udowodnili, że samo zwerbalizowanie swoich trudności przynosi ulgę. Nazwanie i ujęcie w zrozumiałe ramy konkretnych sytuacji i przeżyć pozbawia je destrukcyjnej mocy.

Pisanie dziennika daje ogromne poczucie uwolnienia. A ponieważ jest metodą, która nie wymaga drugiej osoby, nie potrzebujemy specjalnego przygotowania do jej przetestowania i daje wymierne efekty, po bardzo krótkiej praktyce mamy wymierne efekty.

Pisanie ekspresywne można wykorzystać nie tylko w poradzeniu sobie z traumatycznymi przeżyciami czy depresją, ale również na co dzień, aby monitorować swoje samopoczucie, podnosić jakość swojego życia i na bieżąco rozładowywać emocje, bez konieczności obarczania nimi innych osób.

Najbardziej efektywne, aby zobaczyć efekty ekspresywnego pisania we własnym życiu, jest przeprowadzenie kilku sesji 15-20 minutowych swobodnego pisania. Już po kilku dniach prowadzenia dziennika, można zaobserwować, że pisanie stanie się dla nas naturalną metodą rozładowania w sytuacji stresu, problemów czy niespodziewanych zdarzeń.

Proste ćwiczenie, które może Ci przetrwać kryzys

James W. Pennebaker i Joshua M. Smith napisali książkę „Terapia przez pisanie” wydaną przez Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, gdzie znajdziemy dokładny opis badań, metodę ekspresywnego pisania, a także ćwiczenia, które możemy wykorzystać w codziennym rozwoju osobistym.

Proste ćwiczenie jakie możesz wykonać już dzisiaj, to znaleźć notes lub zeszyt i przez kolejne 7 dni prowadzić zapisy. Jak do tego podejść?

Przez kolejne 7 dni zapisuj swoje myśli, potrzeby, obserwacje. Pisz swobodnie, bez cenzurowania tego, co chcesz przelać na papier. Nie ukrywaj i nie kryj się ze swoimi uczuciami. Analizuj i zastanawiaj się, co czujesz i z czego to wynika. Zanotuj swój poziom samopoczucia po spisaniu swoich przemyśleń. Po 7 dniach sprawdź jak codzienne zapisywanie swoich myśli wpłynęło na Twoje funkcjonowanie. Zastanów się – jak się czujesz i kiedy pisanie pomaga Ci najbardziej.

Stosuj pisanie ekspresywne, tak często jak tylko tego potrzebujesz.

Co myślisz o pisaniu dziennika i pisaniu ekspresywnym? Korzystałeś kiedyś z tych metod?

Bibliografia:

Pennebaker J.W.,Smyth J.M., Terapia przez pisanie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018