10 sposobów na praktykowanie radości

Obserwując swoją córkę i inne dzieci widzę, jak wielką frajdę sprawia im odkrywania świata, badanie możliwości i sprawdzanie, co się stanie w wyniku jakiegoś działania. Ale chyba najpiękniejszy widok, to czysta radość jaką okazują dzieci – głośny śmiech, błyszczące oczy i zadowolenie dlatego, że zobaczyły coś pięknego lub doświadczyły przyjemności. Jak troszczyć się o swoje wewnętrzne dziecko, aby pielęgnować w sobie dziecięcą radość i zachwyt nad światem? Znajdziesz tu 10 sposobów na praktykowanie radości.

Wewnętrzne dziecko – co to takiego?

Wyobraź sobie, że dziecko, którym kiedyś byłaś nie zniknęło, ono dalej mieszka w Tobie, dalej czasami przejmuje stery nad Twoim życiem.

To ono jest wyrazem różnych zranień, których doświadczyłaś w życiu, jak odtrącenie, upokorzenie, opuszczenie, ale też jest symbolem ogromnej witalności, niezwykłej siły, kreatywności i wrażliwości.

Wewnętrzne dziecko to w terminologii psychologicznej, część osobowości człowieka, która istnieje obok „ja dorosłego”. Symbolicznie odpowiada za pozytywne doświadczenia, spontaniczność, radość oraz za emocje trudne i doświadczenia bolesne dotyczące straty, zranienia emocjonalnego przez bliskich, poczucia nieadekwatności.

Koncepcja wewnętrznego dziecka jest rodzajem metafory, która ma zobrazować, to jak siebie postrzegamy, jak nasze myślenie i widzenie siebie wpływa na nasze zachowanie. Pojęcie wewnętrznego dziecka jest związane z terapią schematów stworzoną przez Jeffreya E. Younga.

W książce „Jak ukoić swoje wewnętrzne dziecko?” Ariane Calvo pokazuje nam, jak radzić sobie z ranami emocjonalnymi dzieciństwa – wymienia ich 5: niesprawiedliwość, odrzucenie, opuszczenie, zdrada i upokorzenie. W wyniku różnych dziecięcych doświadczeń budujemy swoją samoocenę, tożsamość, stajemy się dorosłymi, którzy lepiej lub gorzej radzą sobie z emocjami oraz wyzwaniami jakie stawia nam życie.

Ariane Calvo pokazuje też cztery obszary działania naszego wewnętrznego dziecka:

  • wrażliwość,
  • subtelność,
  • kreatywność,
  • radość.

Każda z tych mocy jest w nas, a w poradniku przeczytasz, jak możesz na nowo zacząć je odkrywać i pielęgnować w sobie, tak, aby cieszyć się pełnią życia i dobrostanem.

praktykowanie radości

10 sposobów na praktykowanie radości na co dzień

Chce Cię zachęcić do praktykowania radości, dawania sobie okazji, aby się cieszyć i doświadczać przyjemności. Radość jest emocją, która wyraża spełnienie, odczucie pełni, jest najbardziej energetyczną emocją. Tak często nie dajemy sobie do niej prawa, choć tak bardzo jej pragniemy. Dlatego zacznij od dzisiaj praktykować świadome okazje do odczuwania radości i wybierz jeden z 10 pomysłów.

1.Zauważaj, nazywaj i odpowiadaj na swoje potrzeby.

2.Pytaj siebie, jak w danym dniu mogę sprawić sobie choć odrobinę radości? Sprawdź 25 pytań, które pomogą Ci zadbać o siebie.

3.Rób sobie drobne przyjemności – zabierz się na kawę do kawiarni, spacer do lasu czy wybierz się na wrotki.

4.Zrób coś spontanicznie, bez planu, bez przygotowania.

5.Przypomnij sobie ulubioną zabawę z dzieciństwa i pobaw się w nią ze swoimi dziećmi.

6.Zorganizuj ognisko, piknik, wesołą sesję zdjęciową lub spotkanie z przyjaciółmi na świeżym powietrzu.

7.Zrób sobie „Dzień zachwytu nad światem” – obserwuj to, co się wokół Ciebie dzieje i wzbudzaj w sobie ciekawość, zainteresowanie, zachwyt, tak jakbyś swoje otoczenie widziała pierwszy raz w życiu.

8.Powiedz bliskim lub całkiem nieznajomym coś miłego, okaż życzliwość i troskę.

9.Zauważaj drobne, przyjemne gesty innych ludzi. Zatrzymaj chwile radości, spokoju, przyjemności, okazanej troski na chwilę w swoim sercu.

10.Zrób sobie prezent – bez okazji, daj sobie coś co sprawi Ci dużo przyjemności.

A Ty jakie masz sposoby na praktykowanie radości na co dzień? Co Ci daje radość?

Polecana książka: Jak ukoić swoje wewnętrzne dziecko? Ariane Calvo

Znajdziesz mnie na Instagramie @paulinapsycholog