Telefon Zaufania dla dorosłych i nastolatków - kiedy może pomóc?
Telefon Zaufania

Telefon Zaufania dla dorosłych i nastolatków – kiedy może pomóc?

Serce bije coraz szybciej, w głowie mętlik, smutne myśli – o tym, że nie jestem nic warta, że nie potrafię niczego. Nie pozwalają Ci spać, ani jeść. A może wręcz odwrotnie jesz za dużo, czujesz, że Twoje ciało zaczyna nie należeć do Ciebie? Może jesteś w nieplanowanej ciąży, masz depresję lub nie wiesz co robić, bo rozstałaś się z chłopakiem?

Może się rozwodzisz, boisz się porodu lub nie masz z kim porozmawiać, bo wyprowadziłaś się do innego miasta czy kraj? Telefon zaufania jest dla Ciebie. Dla wielu osób, które potrzebują pomocy, rozmowy i wsparcia, a nie chcą, boją się lub nie mogą jej szukać w inny sposób.

Telefon Zaufania – czym się zajmuje?

Telefon Zaufania dla dorosłych i nastolatków zajmuje się udzielaniem wsparcia – emocjonalnego i informacyjnego w trudnych sytuacjach życiowych.

Pomaga dorosłym i nastolatkom w trakcie przeżywania mniejszych i większych kłopotów. Pracują tam zazwyczaj psychologowie lub studenci psychologii pod opieką doświadczonych specjalistów.

Dodatkowo mogą odbywać się specjalistyczne dyżury telefoniczne takich specjalistów jak: lekarz psychiatra, pracownik socjalny czy prawnik.

Zazwyczaj Telefon Zaufania dla dorosłych czy nastolatków jest darmowy, niektóre funkcjonują całodobowo, inne w określonych godzinach.

Telefon Zaufania

W trakcie rozmowy możesz opowiedzieć o swoim problemie, osoba po drugiej stronie – psycholog, wysłucha Cię. A jeśli ma taką wiedzę, a Ty taką potrzebę powie Ci co robić dalej, może zaproponować Ci umówienie się na konsultację z psychologiem. (Jeśli Telefon Zaufania jest związany z określoną placówką pomocową ) lub pokieruje Cię do określonego specjalisty.

W trakcie rozmowy możesz zostać całkowicie anonimowy, nie musisz podawać swoich danych.

A co najważniejsze, może tylko i aż porozmawia z Tobą, będzie starał się zrozumieć i wesprzeć Cię w trudnych chwilach, które przeżywasz. Pozwoli na wyrzucenie z siebie strachu, lęku, smutku czy gniewu. Bez oceniania, obwiniania czy radzenia co masz zrobić.

Telefon Zaufania  – dla kogo?

Kto może zadzwonić do Telefonu Zaufania? Praktycznie każdy, kto potrzebuje wsparcia.

Są ogólne linie telefoniczne na które można telefonować w potrzebie. Jak i wyspecjalizowane, zajmujące się pomocą w określonych sytuacjach czy danym osobom np. Telefon Zaufania dla osób w żałobie, dla osób zmagających się z zaburzeniami odżywiania, dla osób uzależnionych od komputera, Internetu czy zakupów (uzależnienia behawioralne).

Telefon Zaufania

Są Telefony Zaufania przeznaczone dla dorosłych i te wyspecjalizowane w pomocy nastolatkom czy osobom starszym.

Kiedy nie wiesz co robić, nie masz wsparcia w bliskich lub nie chcesz ich obarczać, boisz się iść do psychologa czy psychiatry – dzwoń do Telefonów Zaufania.

Nie zniechęcaj się, kiedy nie uda Ci się dodzwonić za pierwszym razem. Zazwyczaj linie są dość mocno obciążone, dlatego prawdopodobnie będziesz musiał zadzwonić kilka razy.

Poradę czy konsultację psychologiczną możesz też uzyskać drogą mailową, a czasami różnorodne poradnie czy ośrodki interwencji kryzowej lub fundację prowadzą pomoc psychologiczną za pomocą chatu.

Ważne numery telefonu

Kilka Telefonów Zaufania, które mogą Ci pomóc w trudnych chwilach:

  • Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży – bezpłatny – 116 111
  • Całodobowy Telefon Zaufania – 81 534 60 60
  • Anonimowy Telefon Zaufania – bezpłatny, dla osób w kryzysie emocjonalnym – 195 25
  • Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie ,,Niebieska Linia” pracuje przez całą dobę – 800 120 002
  • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka –800 12 12 12
  • Ogólnopolski Całodobowy Telefon Zaufania AIDS – 22 692 82 26   801 888 448 (płatne za pierwszą minutę połączenia) czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 21.00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy http://www.aids.gov.pl
  •  Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna – 22 425-98-48
  • czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 17:00-20:00, w soboty  w godzinach 15:00-17:00 opłata zgodnie z cennikiem operatora telefonicznego
  • STOP – telefon Centrum Praw Kobiet dla kobiet dotkniętych przemocą i dyskryminacją – 22 621 35 37 (pn.-pt. 10-15)
  • Dla ojców i dzieci, których prawa nie są przestrzegane – telefon Stołecznego Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca –  22 844 14 82     (pon.-pt., godz. 10-11 i 20-21),
  • Dla rodzin osób zaginionych – telefon Fundacji ITAKA –  801 24 70 70 lub 654 70 70 (codziennie, całodobowo)